Menjana Sambil Beramal Jariah

Jana Pendapatan Sekarang!

Sabtu, Mac 20, 2010

Tips menjaga keselamatan anak di ruang tamu

Anda mungkin sibuk bekerja di dapur atau melakukan pelbagai kerja rumah yang lain dan sering membiarkan anak bermain sendiri di ruang tamu. Untuk itu, pastikan persekitaran di ruang tamu adalah tempat yang selamat untuk anak anda bermain sendirian. Berikut adalah antara langkah-langkah keselamatan yang boleh diambil:

1. Tutup pind dan kunci ke arah tangga dan hadang dengan pagar. Pastikan pagar teguh dan tidak mudah roboh.

2. Wayar telefon, televisyen dan sebagainya adalah berbahaya. Oleh itu ikat dengan pita pelekat atau getah dan gunakan alat memendekkan wayar bagi mengubahsuai kepanjangan wayar.

3. Terdapat banyak bucu yang tajam di dalam ruang tamu seperti meja dan rak. Bagi menghindarkan anak tercedera disebabkan bucu berkenaan, gunakan penghadang bucu atau apa saja bahan sesuai untuk mengelakkan kecederaan pada kepala, lebam dan benjol

4. Permaidani atau tikar yang tidak melekap pada lantai adalah merbahaya kerana kanak-kanak yang baru berjalan boleh tergelincir dan terjatuh. Letakkan alas getah di bawah permaidani.

5. Jika anak masih kecil, elakkan menggunakan perabot yang berkaca atau mempunyai permukaan kaca. Seandainya ada meja kaca salut bahagian kaca dengan plastik kejap bagi mengelakkan kaca berkenaan pecah dan melukai anak sekiranya berlaku kemalangan.

6. Kunci pintu gelas longsor. Letak pelekat atau tampalan di pintu gelas searas mata kanak-kanak supaya dia tidak berlari menerusi pintu dengan tidak sengaja.

0 ulasan:

QURA'AN KAREEM

"Magical Template" designed by Blogger Buster